Undgå ventetid til Empire State Building

Det er sådan lidt en ”Elvis eller Beatles”-diskussion: Skal man besøge Empire State Building eller Rockefeller Center, når man er i New York og får den der sære lyst til at tage en elevator til 86. etage?

Jeg har prøvet begge dele og min personlige holdning er: Empire State Building er klart fedest! Udover at være højere end Rockefeller Center, eller ”The Rock”, emmer den af 30’er-arkitektur indvendigt og alle vagter er klædt i uniformer som fra den tid. Og så kan man mærke historiens vingesus og tænke på, hvordan dælen man har formået at bygge i over 380 meters høj for snart 100 år siden.

(Det fede ved The Rock er, at du har en fantastisk udsigt over Central Park.  Så hvis du har tid, penge og lyst kan du jo tage dem begge).

Ventetid til Empire State Building

Skal man bestille billetter til Empire State Building på forhånd? Det er der flere, der har spurgt om, efter vi kom hjem. Det gjorde vi ikke.

Indvendigt står Empire State Building også kniv skarpt efter en gennemgribende renovering for ikke så mange år siden.

Det koster ca. det dobbelt at få fast track – men hvis du vil af sted på de tidspunkter af dagen, hvor der er flest mennesker, kan det måske være en god idé.

Så er du morgenfrisk, så smut af sted så du er der mellem 8 og 9 og springe ventetiden over. Vi gik direkte igennem, købte billetter i en af automaterne – og så ind i en elevator. Ingen ventetid.

Du kan vælge mellem to typer billetter – en til ”kun” 86. etage eller en til 102. etage. Vi var kun på 86. etage – og det var fedt. Blandt andet fordi den åbne terrasse, som du har set i Søvnløse i Seattle, er på denne etage hvorimod 102. er lukket.

Er du bange for at komme ud på den åbne? Så stå af på 80. etage, hvor der er en lille udstilling med billeder og historier om bygningen.

350 5th Ave, New York, NY
http://www.esbnyc.com/

Submit a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.